چهارشنبه ۰۲ بهمن ۱۳۹۸ - الأربعاء 25 جماد أول 1441 - Wednesday 22 January 2020

انتظار موعود؛ فلسفه ای الهی و انسانی

انتظار موعود؛ فلسفه ای الهی و انسانی
انتظار موعود؛ فلسفه ای الهی و انسانی
انتظار موعود؛ فلسفه ای الهی و انسانی
انتظار موعود؛ فلسفه ای الهی و انسانی
انتظار موعود؛ فلسفه ای الهی و انسانی
انتظار موعود؛ فلسفه ای الهی و انسانی
انتظار موعود؛ فلسفه ای الهی و انسانی
انتظار موعود؛ فلسفه ای الهی و انسانی
انتظار موعود؛ فلسفه ای الهی و انسانی

انتظار موعود؛ فلسفه ای الهی و انسانی بشارت مهدویت در کتب انبیا در برخی آیات قرآن کریم تصریح شده است که بشارت مهدویت در کتب انبیاء گذشته نیز آمده است از جمله در آیه شریفه می فرمایند: «و لقد کتبا فی الزبور من بعدالذکر ان الارض یرثها عبادی الصالحون» (1) ما به حقیقت در کتاب زبور (داود) این بشارت عظیم را ثبت نموده ایم که در آینده، وراثت و حکومت تمامی عالم انسانی ویژه بندگان برگزیده و درستکار خواهد بود. در آیه فوق چنانکه مبرهن است، بشارت از آینده ای می دهد که نظام سلطه استکبار جهانی و هرگونه شر و فسادی بکلی از جامعه بشریت رخت بر بسته و تار و پود جهل، ظلم، فساد و تبعیض از هم گسسته و محو گشته است. و وراثت زمین به دست انسان های شایسته و صالح انتقال خواهد یافت. «مضمون آیه فوق در مرموز (73) زبور داود مکرراً ذکر شده و این بشارت عظیم را بالحان گوناگون بیان کرده و پس از تسلی و دلداری به حضرت داوود که از شریران رنجیده مشو زیرا همچون علف زود بریده می شوند بر خداوند توکل نمای و از او متلذذ باش به او آرام گیر و در انتظارش بسر بر و…(2) و نیز در بشارت سی و سوم آمده است: «زیرا که شریران منقطع می شوند، اما متوکلان به خداوند وارث زمین خواهند شد.» آیین زرشتیان و در کتاب زند که کتاب مذهبی زرشتیان است نیز اشاره به انقراض ظلم و ستم و وراثت صلحاء گردیده است: «لشگر اهریمنان با ایزدان دائم در […]

بدون دیدگاه
24 می 2018
ادامه مطلب

نقش امام زمان (عج) در عصر غیبت

نقش امام زمان (عج) در عصر غیبت
نقش امام زمان (عج) در عصر غیبت
نقش امام زمان (عج) در عصر غیبت
نقش امام زمان (عج) در عصر غیبت
نقش امام زمان (عج) در عصر غیبت
نقش امام زمان (عج) در عصر غیبت
نقش امام زمان (عج) در عصر غیبت
نقش امام زمان (عج) در عصر غیبت

نقش امام زمان (عج) در عصر غیبت

مقام انسان کامل در اندیشه شیعی، امامت از جایگاه بس والایی برخوردار است. امام به عنوان انسان کامل، در مقام خلافت اللهی قرار می گیرد.قرآن برای خلیفه خداوند در زمین به عنوان جانشینی که محل استقرارش زمین است، کار ویژه و نقش خاصی را بیان کرده است. از آن جایی که همه موجودات هستی به انسان (آدم علیه السلام) به عنوان موجود کامل و برتر که حامل همه اسمای الهی است، سجده کرده و او را به عنوان معلم (بقره آیه ۳۴تا ۳۰) برگزیده اند تا در نقش ربوبیت طولی، آنان را به کمال لایق ایشان برساند، خلیفه خداوند، می بایست همگان را تعلیم و آموزش و پرورش دهد تا هر موجودی به کمال دست یابد. این مسأله حتی نسبت به ابلیس نیز صادق است. ابلیس هرچند که از پذیرش استادی و ربوبیت و خلافت انسانی سرباز زد، ولی به طور تکوینی نمی تواند خارج از دایره قدرت خلیفه و انسان کامل قرار گیرد. او نیز در راستای رسیدن به هر کمالی که لایق اوست می بایست از ربوبیت طولی انسان کامل بهره گیرد. سرباز زدن ابلیس و تکبر و خودبزرگ بینی او (بقره آیه۳۴) به بهانه این که خلقت او از ماده برتری به نام آتش است، (اعراف آیه ۱۲و نیز سوره ص آیه۷۶ سوره حجر آیه۳۳) به این معنا نیست که ابلیس از انسان کامل برتر است و در کمالات بر او مقدم می باشد. آن چه بر پایه آموزه های قرآنی و روایی معتبر، مسلم است اینکه همه موجودات جهان به انسان کاملی نیازمند هستند که به […]

بدون دیدگاه
18 جولای 2017
ادامه مطلب

آخرین مطالب-أحدث المقالات-Latest

پربازدیدترین مطالب